Tuesday, December 15, 2009

Golok Makasar


This is pictures of a golok email by Mr Yusri Ahmad last sunday to me. This golok belong to his father, that was bought in Makasar, Indonesia. The design is abit diffrent from the golok that mr Besar bought at Pasar Sarikin, especially the hilt part. But the main features of indonesian golok are seen in this Makasar Golok. Someday, i too will have one golok added to my own collection.

Ini adalah gambar golok yang di emailkan oleh saudara Yusri Ahmad kepada saya ahad tadi. Golok ni kepunyaan bapa beliau yang dibeli di Makasar, Indonesia. Reka bentuknya sedikit berbeza dengan golok Pasar Sarikin milik saudara Besar sebelum ni, terutama pada hulunya. Namun ciri-ciri golok Indonesia masih jelas pada hasil buatannya. Insyaallah, satu hari nanti saya juga ingin memiliki sebilah untuk koleksi saya.



1 comment:

  1. Saudara,
    Saya mewarisi sebilah golok pusaka milik moyang saya....yang aneh...apabila dibuka saja sarung golok tersebuk...bau wangi semerbak terus menusuk hidung dan seluruh bilik berbau wangi.......wangi berbau limau kasturi...bunga melur.....memang menyenangkan hati dan minda.....aneh lagi apabila saya dapat tahu golok itu tidak pernah dimandikan dengan air limau nipis......Dari manakah haruman itu datang?Patutkah saya terus menyimpan nyer???

    ReplyDelete