Thursday, August 20, 2009

Changing the Look of My First Parang / Ubah Wajah Parang Pertama

Owner: Ahmad Leun
Blade Material: Iron
Wood Type: Petai Belalang
Overall Length: 50cm
Blade Length: 33cm
The Story: This is my first parang. If you read my fist posting, this is the same parang. Boring of it look, with a few can of spray, a few tools and some sand papers, i turn the parang to this. I trim the scabbard a bit to make it more lighter. Then I spray the head of the scarap with an Indian Rosewood colour spray, leaving the body of the scabbard and the hilt to it original colour. It still 80% finish, but i like the new look.

25 Sept 2009 - I gave this parang to my father.

Tuan Punya: Ahmad Leun
Besi: Besi Biasa
Kayu: Petai Belalang
Panjang Keseluruhan: 50cm
Panjang Bilah: 33cm
Komen: Ni adalah parang pertama saya. Kalau saudara semua masih ingat, nilah parang pertama dalam posting blog ni. Disebabkan dah boring dengan rupa asal sarung parang tu, saya ambil keputusan untuk membuat sedikit ubah suai. Bebekalkan beberapa tin spray, kikir dan kertas pasir, nilah hasilnya. Bahagian batang sarung saya nipiskan lagi bagi meringankan berat sarung tersebut. Bahagian sampir sarung, saya spray dengan varnis Indian Rosewood, manakala bahagian badan sarung saya kekalkan warna asalnya. Cuma hulu parang sahaja saya tak usik. Waktu gambar ni di ambil, saya perkirakan dalam 80% siap. Cuma menunggu untuk di spray clear bagi menaikkan lagi kilat sarung parang.

25 sept 2009 - Saya dah hadiahkan parang ni kepada bapa saya.

This is what it look before:
Rupa parang ni sebelum ubah suai:










No comments:

Post a Comment