Saturday, August 29, 2009

Parang Penguin


This parang belong to my friend, Mr Shukri. The scabbard and hilt maker is Mr. Mohiden from Kampung Sualai, Lawas. Mr. Mohiden just finish this parang and i'm taking the opitunity to snap this photo for my blog. I dont know the wood use for the scabbard and hilt. I'll get beck on that later. If i'm not mistaken, the blade is a penguin blade. Penguin blade is a type of parang blade made by some company and given a penguin mark on the blade. This type of blade is well knowed among the local of Bintulu.

Sep 2, 2009 - I just found out what is the name of the wood use for the scabbard and hilt of this parang, it call Kayu Epel. Can easyly found near the river bank.

Parang ni milik sahabat saya En. Shukri. Tukangnya ialah En. Mohiden dari Kampung Sualai, Lawas. En. Mohiden baru sahaja menyiapkan parang ni, jadi saya mencuri kesempatan merakam gambar di atas untuk tatapan semua. Saya tak pasti apa jenis kayu yang digunakan untuk sarung dan hulunya, nanti saya akan menyiasat dulu. Tapi bilah parang ni, kalau tak silap, parang cap penguin. Tak pastilah syarikat mana yang mengeluarkan parang ni, tapi identiti utamanya ialah cop penguin pada bilah parangnya. Parang jenis ni sangat popular dikalangan penduduk setempat di Bintulu.

2 Sept, 2009 - Saya baru je tahu nama kayu yang digunakan untuk sarung dan hulu parang ni, penduduk tempatan memanggilnya dengan nama Kayu Epel. Mudah didapati tumbuh di tebingan sungai.

No comments:

Post a Comment