Saturday, August 8, 2009

Parang Kulimpapa Tanduk

A few days ago, i have a chance to take a photo of a beautiful parang belong to Mr. Jai from Kampung Patiambun, Limbang. The blade is forge from a Brunei Metal that have being knowed for it hardness. This type of iron is hard to find and very good for a parang blade.

But what i'm most interested at is the type of wood use for the scarab and hilt. The local call this wood "Kulimpapa Tanduk", and the best thing about this wood is the colour and the wood grain.

Normally, Kulimpapa Tanduk is a yellow colour wood. But this Kulimpapa Tanduk contain a mix of brown and yellow with a pink wood grain. That make this parang very special and luckly i manage to buy one set of this wood from Mr. Jai. Lucky me..

Baru-baru ni saya sempat merakam gambar sebilah parang yang unik dan sangat menarik. Ia milik saudara Jai dari Kampung Patiambun, Limbang. Bilah parang ni ditempa dari besi Brunei yang khabarnya mempunyai tahap kekerasan yang cukup menakjupkan. Besi jenis ini juga sukar dicari dan sangat baik untuk dijadikan bilah parang.

Tapi keunikan yang benar-benar menarik perhatian saya ialah pada jenis kayu yang digunakan untuk sarung dan hulunya. Kayu ini dipanggil Kulimpapa Tanduk dalam lidah masyarakat tempatan. Keistimewaannya ialah pada warna dan pamor kayunya.

Kebiasaan, kayu Kulimpapa Tanduk mempunyai isi kayu yang bewarna kuning seperti isi kayu Nangka. Tapi kayu ini bewarna kuning ke cokletan dengan pamor-pamor kayu yang bewarna merah jambu (pink) dan purple muda. Khabarnya, kayu Kulimpapa Tanduk jenis ini sangat jarang ditemui. Untuk bisa memiliki sebilah parang menggunakan sarung dari kayu sebegini pastinya suatu yang sangat dibanggakan oleh pemiliknya. Takniah buat saudara Jai.

No comments:

Post a Comment