Monday, March 28, 2011

Pedang Lama dari China


Minggu lepas, saya sempat jalan-jalan ke Spring, Kuching. Sampai ke tingkat atas (sama tingkat dengan Cineplex MBO) saya terjumpa satu kedai bernama "Play". Di kedai tersebut banyak terjual replika pedang-pedang komik dan wayang. Macam-macam bentuk. Dulu kalau nak dapatkan replika macam ni, hanya boleh beli melalui internet, tapi sekarang boleh terus beli dari kedai tu. Mereka juga boleh tolong carikan replika pedang yang kita inginkan. Istimewanya, replika ni dalam saiz yang sebenar dan terbuat dari besi steel tahan karat. Tidak tajam dan sesuai untuk dekorasi di rumah.

Dalam banyak-banyak replika tersebut, ada juga beberapa bilah pedang katana sebenar dan mempunyai sijil pengeluaran. Harga sebilah mencecah RM2000 ke atas. Menurut tokey kedai, semuanya tajam dan "fully tang". Kalau katana fully tang ni boleh bukak-bukak, lepas tu dapat sambung balik. Dapat gak tukar-tukar hulu dan sarung. Senang bila nak bersihkan besinya.

Dari semua tu, ada sebilah pedang lama, dipamer di rak paling atas bahagian dalam kedai. Menurut tokey tu, pedang tu warisan dari datuk beliau, dibawa terus dari negara China. Beliau pernah menghantar pedang tu untuk buat analisa usia besi, keputusannya, besi pedang tu sudah berusia 1800 tahun. Kata beliau juga, pihak muzium pernah cuba mendapatkan pedang tu dari beliau, tapi beliau enggan melepaskannya. Kalau saya pun, saya takkan jual, lainlah kalau harganya tujuh keturunan tak habis makan...


No comments:

Post a Comment