Friday, May 8, 2009

Parang Cap 2 Mata Kayu Petai Belalang

Tuan Punya: Zaki Ahmad
Besi: Cap 2 Mata
Kayu: Kayu Petai Belalang
Komen: Ini adalah parang pertama dalam koleksi saya. Mata parang saya beli dikedai dengan harga RM22 je. Lepas tu saya hantar ke tukang di daerah Lawas, Sarawak untuk dibuatkan hulu dan sarung dari kayu. Buatannya agak simple tapi ada tarikannya tersendiri, terutama bagi mereka yang minat reka bentuk sarung seumpamanya. Namun begitu, sarung parang seperti ini akan lebih nampak menarik jika menggunakan kayu hutan yang bercorak-corak, contohnya seperti kayu malam. Hulu dan sarung parang ni nampak bebeza ton warnanya disebabkan hulunya dari teras pokok sedangkan sarung dari batang pokok.




3 comments:

  1. nak jual tak.... sy nak gi kuching 2 minggu lg. kalau ada tukang kawasan sana boleh hubungi saya 0194727878. dulu saya pernah diam di sinun

    ReplyDelete
  2. Parang ni dah saya hadiahkan kepada bapa saya. :)

    ReplyDelete
  3. tumpang tanya, dekat mana tuan beli parang cap 2 mata ni...

    ReplyDelete